uutylaos.gif (28057 bytes)

 

Uudenkaupungin uimahalliin ollaan tyytyväisiä

Uudenkaupungin vapaa-aikatoimi toteutti uimahallin asiakastyytyväisyyskyselyn joulukuussa 2004. Tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä uimahallin asiakkaat ovat saamastaan palvelusta. Tutkimukseen otettiin satunnaisesti 220 asiakasta, jotka halusivat täyttää kyselylomakkeen. Lopullinen lomakkeen palauttaneiden määrä eli tutkimuksen otos on 199.

Uudenkaupungin uimahallin palveluja käyttävistä henkilöistä suuri joukko on kanta-asiakkaita, 80,9 % kyselyyn osallistuneista ilmoitti käyvänsä uimahallilla kerran viikossa tai useammin.

Lisäksi tutkimustulokset voidaan kiteyttää seuraavasti:

Kyselyyn osallistuneista neljännes (24,6 %) on 31-50-vuotiaita. Yli 65 -vuotiaiden määrä oli 18,6 % sekä myös 10-15 -vuotiaiden. Pienin ryhmä oli alle 10-vuotiaat; vastanneita viisi (2,5 %). Vastanneista naisia on 53 % ja miehiä 35 %. Vastanneista 12 % ei ilmoittanut sukupuolta.

Suosituin palvelu, jota asiakkaat käyttävät on allasosastolla tapahtuva uinti (78,4 %). Hyväksi kakkoseksi sijoittui kahvio (42,7 %) ja kolmanneksi suosituin oli kuntosaliliikunta (36,2 %). Judosalin, kokoustilan ja solariumin käyttöaste on kunkin tilan kohdalla 5-9 %.

Henkilökunnan palveluun yhdistetyssä lipunmyyntipisteessä ja kahviossa asiakkaat ovat tyytyväisiä. Palvelu on ystävällistä ja asiantuntevaa (99,5 %). Suurin osa asiakkaista ovat tyytyväisiä myös aukioloaikaan ja hintoihin. Laajempaa aukioloaikaa haluaa 17 henkilöä vastanneista (8,5 %) sekä sama asiakasmäärä pitää hintoja kalliina.

Suuri osa asiakkaista pitää uinninvalvojien palvelua ystävällisenä ja asiantuntevana (84,4 %). Asiasta eri mieltä on asiakkaista 8 %. Henkilökunnan palveluun uinninvalvonnassa ilmaistiin sääntöihin liittyviä parannusehdotuksia ovat mm. pommihyppyjen salliminen, kuntouimareiden pitäisi opettaa uimaan kehää, ei kaksi tai kolme rinnakkain. Osa palautteesta kohdistui siis uima-allasosaston sääntöihin, eikä suoranaisesti henkilökunnan palvelun laatuun allasosastolla.

Uimahallia asiakkaat pitävät siistinä ja puhtaana (96,5 %). Myös hygienia-asiat koettiin olevan kunnossa. Yksi kehittämisehdotuksista oli mm. "allasosaston säännöille immuunit kovempaan syyniin!"


Vapaa-aikatoimenjohtaja Tuija Suominen ja vapaa-aikalautakunnan uusi puheenjohtaja Jarmo Segerroos ovat tyytyväisiä asiakkailta saatuun hyvään palautteeseen. (kuva vas.) Keskiviikkona hallilla oli seutukunnallinen vesijuoksuun liittyvä ohjaajien koulutuspäivä, jossa kouluttajana oli Outi Kokko-Ropponen Suomen Uimaliitosta (kuva yllä).

Asiakkaiden mielestä uimahallissa on riittävästi tapahtumia ja toimintaa (91 %). Asiakkaista 5,5 % kaipasi kuitenkin enemmän tapahtumia ja toimintaa. Tiedottamiseen haluttiin selvää parannusta, vaikka asiakkaista 85,9 % on tyytyväisiä, 7 % asiakkaista ilmoitti tiedottamisen olevan riittämätöntä.

Lähes koko asiakaskunta on yksimielinen siitä, että vesiliikuntaryhmien ohjaajat osaavat asiansa ja ovat innostavia.

Uimahallipalveluissa asiakkaat kokevat suurimpana puutteena kunto-salilaitteiden "vanhanaikaisuuden". Ongelma ei kuitenkaan ole mitta-luokaltaan suuri, sillä salin asiakkaista 78,2 % oli sitä mieltä, että kuntosalilaitteet ovat laadukkaita ja monipuolisia.

Asiakkaat pitävät Uudenkaupungin uimahallia erittäin viihtyisänä ja monipuolisena liikuntapaikkana. Kyselyyn osallistuneiden muutamia positiivisia ajatuksia lainaten: "Parasta, mitä kaupungissamme on", "Kiva fiilis", "Ukin paras paikka", "Jatkakaa samaa rataa ja hymyä".

"Uimahallin palvelutuotannossa vapaa-aikatoimi pyrkii huomioimaan kyselyssä julki tulleet kehittämisideat ja puutteet", vapaa-aikatoimenjohtaja Tuija Suominen sanoo.

Hygienia-asioiden osalta henkilökunta painottaa, että kaikki noudattaisivat sääntöjä.

"Varsinkin, että altaisiin mennään aina peseytymisen ja suihkun kautta. Sekä saunomisen tulee tapahtua ilman uima-asua", Suominen sanoo.

Kuntosalia tullaan uudistamaan vuoden 2005 aikana. Vapaa-aikatoimen talousarviossa on kuntosalilaitteisiin varattuna 34 000 euron investointimääräraha.

"Palautetta vapaa-aikatoimi ja uimahallin henkilökunta ottaa aina mielellään vastaan, joten hyvien ideoiden kanssa ei tarvitse odottaa seuraavaa kyselyä tai tutkimusta. Henkilökunta kiittää mukavia asiakkaita menneestä: Hymyillään kun tavataan uimahallilla", Tuija Suominen sanoo.

Uutisvihjeitä voit lähettää tai kertoa mielipiteesi meille sähköpostilla