uutylaos.gif (28057 bytes)

 

Liikenneseminaari Crusellissa tiistaina
Junaradan henkilöliikennekin esillä

Varsinais-Suomen liiton järjestämässä seminaarissa oli sidosryhmien kommentteja varten esillä liikennejärjestelmäsuunnitelma ja Uusikaupunki-Turku -radan henkilöliikenteen erillisselvitys.

Selvityksen mukaan paikallisjunaliikenne on mahdollista sähköjunilla noin 1,3 milj. €/v liikennöintikustannuksilla ja dieselmoottorijunalla 1,75 milj. €:lla/v. Itsekannattava liikenne nykyisellä linja-autoliikenteen sarjalippuhinnalla edellyttää 306.000 matkustajaa sähköjunilla ja 415.000 matkustajaa dieselmoottorijunilla.

Junaliikennettä vastaava vuoromäärä linja-autoja Uudenkaupungin ja Turun välillä maksaa 1,08 miljoonaa euroa vuodessa, joka edellyttäisi 257.000 vuosittaista matkustajaa. Liikenteen kapasiteettitarjonta sallii 300.000 matkustajaa vuodessa, kun junaliikenteen kapasiteetti on 500.000 matkustajaa vuodessa. Linja-auton matka-aika olisi 15 - 35 minuuttia junaa pitempi.

Radan kunnostus paikallisjunia varten maksaa 3,1 miljoonaa euroa ja sähköistys 11,5 miljoonaa euroa. Radan käyttöönotto vaikuttaa myönteisesti joukkoliikenteen käyttöön sekä yhdyskuntarakenteen kehitykseen, ja haittavaikutukset kustannuksia lukuun ottamatta ovat vähäiset.

Uusikaupunki - Turku -reitillä olisi tunnin vuoroväli arkisin päiväsaikaan, 53 minuutin matka-aika välillä Kalaranta - Kupittaa sekä kalusto, jonka lattia on laiturin tasossa, huippunopeus 100 km/h ja kiihtyvyys ja hidastuvuus vähintään 1 m/s2. Arkisin olisi liikenteessä 16 vuoroparia. Tätä alhaisemmalla palvelutasolla ei voida konsultin mukaan saavuttaa kannattavuuden edellyttämää matkustajamäärää. Liikenteen kannattavuus on huomattavasti parempi, kun kalusto on sähkökäyttöistä.

Konsultin suunnitelmissa liikenne tapahtuisi klo 6.00 - 24.00 välillä tunnin välein, paitsi klo 18 - 24 kahden tunnin välein. Myös sunnuntaisin liikennöitäisiin kahden tunnin välein. Juna lähtisi Kalarannasta aina 3 minuuttia yli tasan ja saapuisi Kupittaalle (3 km Turusta Helsingin suuntaan) 4 minuuttia yli tasan. Liikenne edellyttää kahta junayksikköä.

Kohtauspaikkana henkilöjunille on Mynämäki, jossa tarvittaessa kohdataan myös tavarajuna. Tavarajunien kohtaaminen edellyttää ohitusraidetta Vinkkilään ja kolmannen raiteen Mynämäelle.

Radalla olisi seuraavat pysäkit: Kalaranta, Uusikaupunki as., Salmi (Uki), Vinkkilä, Mynämäki as.. Masku as., Raisio as., Nuorikkala (Raisio), Jyrkkälä (Turku), Turun as. ja Kupittaa.

Konsultti suosittelee mm., että maakuntaliitto ja kunnat aloittavat Uudenkaupungin radan paikallisjunaliikenteen käynnistämiseen tähtäävän työn. Uudenkaupungin radan liikenne voi konsultin mukaan toimia pilottina koko maakunnan paikallisjunaliikenteen järjestämiselle

30.8.2005 18.36.09

Uutisvihjeitä voit lähettää tai kertoa mielipiteesi meille sähköpostilla