14.1.2002
UUSIKAUPUNKI -
TURKU RAUTATIELIIKENNEPAIKAT
Siaareni Eila
Blomqvist kyseli äskettäin sähköpostiviestissä Uusikaupunki - Turku
radan liikennepaikkoja. Kävin Uudenkaupungin kirjastossa, jonka
kotiseutukokoelmassa oli Timo Jalosen (ei sen vehmaalaisen) mm.
Vakka-Suomen liikennettä käsittelevä gradu ja lisensiaattityö.
Niistä löytyi
tieto, että rautatieliikennepaikkoja oli aluksi 1920-luvulla
harvakseltaan, mutta linja-autoliikenteen kilpailun takia niitä
lisättiin ratkaisevasti. Lisäys ajoittui Uudenkaupungin radalla
1930-luvulle.
Jalosen mukaan
esim. Mynämäen ja Uudenkaupungin välillä oli v. 1926
liikennepaikkoja vain Mynämäki, Hietamäki, Kirkkomäki, Vinkkilä,
Kalanti ja Uusikaupunki. Vuonna 1934 samalla osuudella oli 17
liikennepaikkaa.
Aineistossa oli
myös aikataulu Suomen Kulkuneuvot -julkaisusta ("Turistista")
vuodelta 1971. Aineistosta tein seuraavan luettelon (suluissa
sellaiset liikennepaikat, jotka olivat v. 1934, mutteivät 1971):
Turku
Pahaniemi
Ihala
Neste
Kerrola
Raisio
Miekelä
Piuha
Kankainen
Masku
Nousiainen
Pohjamäki
Mahala
Nutturla
Mynämäki
Vallainen
(Kaarleinen)
(Unikankare)
Hietamäki
Kirkkomäki
Uhlu
Vinkkilä
Rahkmala
Kiimkallio
Maarjärvi
Vellua
Kalanti
Petes
(Halola)
Uusikaupunki
Kalaranta
Yhteensä siis 31
liikennepaikkaa. Aika tiuhassa niitä oli, kun koko matka on kai 65
km.
Matti Jalava
|