ylaos.gif

 

Solifer Capri 1959

Kuvassa Matti Jalava ja Solifer Capri kotipihalla Vehmaan Vinkkilän Saarikontiellä kesäkuussa 1960.

Alakuvassa sama mies ja sama mopo 50 vuotta myöhemmin.



Mopon ostin toukokuussa 1960 silloiselta alan liikkeeltä, vehmaalaiselta T:mi Paavo Kaitaselta. Capri maksoi 60.000 [vanhaa] markkaa, joka Nordean nettilaskurin mukaan on vuoden 2006 rahassa 1.190 euroa.

Mopo on edelleenkin omistuksessani kesällä 2007, mutta se on muutaman vuoden ollut sijoitettuna Uudenkaupungin automuseon autokorjaamo-osastoon.

Tavoitteena on hakea mopo museosta "kotiin" ja kunnostaa se ajokuntoon.

Näitä mopoja on muillakin. Jos mopon käsikirjaa ei ole tallella, panen sen pdf-tiedostona nettiin, josta voi sitä vilkaista (koko 1662 kt).

 

Solifer Capri on nyt "kotona" kesällä 2008, ja on tämän näköinen. Jostakin pitäisi saada tieto ja taito mopon kunnostamiseen!


Kesällä 2009 mopoon hankittiin uudet alkuperäisen kaltaiset kromatut vanteet ja valkoreunaiset renkaat, jollaiset siinä oli alunperinkin. Uusi satula oli myös hankittu.

Syyskuussa 2009 mopo vietiin (Kuva yllä) Kalantiin käyntikuntoon panemista varten. Mopohan oli ollut "ajossa" viimeksi joskus 1960-luvun loppupuolella.

Alla olevat kuvat otettiin samaan aikaan. Vasemmassa kuvassa vakuutuskilpi, joka mopossa on ollut viimeksi, kun se on ollut liikenteessä. Oikealla alkuperäinen mopon kilpi,

Lokakuun 15 päivänä 2009 mopon kunnostaja ilmoitti, että "peli" on ajokunnossa. Mopo haettiin "kotiin" 26.10.2009.

Nyt voitiin ajatella mopon rekisteröintiä. Koko ajan vuodesta 1960 omistuksessani olleesta moposta ei kuitenkaan ole tallessa mitään luovutustodistusta, jollaista ei 1960-luvulla tarvittukaan. Katsastuskonttorin ohjeen mukaan tein oman selvityksen, jonka kaksi tunnettua paikkakuntalaista todisti. Heille todistin omistusoikeuteni vanhoilla valokuvillani ja erilaisilla vakuutusyhtiön ja Solifer-tehtaan kirjeillä yms.

Kyseinen selvitykseni on nähtävissä omalla sivulla.

Talven myötä rekisteröinti kuitenkin jäi, eikä sitä toukokuussa 2010 ole vielä yritetty. Kerron myöhemmin lisää.

Tämännäköinen mopo on toukokuussa 2010:


Museoajoneuvotarkastaja Ilkka Ruohonen kävi katsastamassa mopon 21.5.2010. Hän ilmoitti 26.5.2010, että Solifer on hyväksytty museoajoneuvoksi 25.5.2010. Todistus liitteenä pdf-tiedostona.

Tämän jälkeen on vuorossa rekisteröintikatsastus Uudenkaupungin katsastusasemalla.

Mopossa väliaikaiskilpi, jolla sai ajaa kotoa katsastuskonttorille. Rekisteröintikatsastus oli 30.6.2010. Mopo hyväksyttiin ja saatiin reksiteröidyksi.

Katso myös muutama lähikuva Caprista.

Matti Jalava
sähköposti majava (at) vakkamedia.fi


Päivitetty 02.08.2013 10:46